Nowe obowiązki podatkowe w Polskim Ładzie
W ramach podatkowego restartu polskiej gospodarki warto wskazać jeszcze na pozostałe istotne zmiany, dotyczące głównie obszaru podatku dochodowego:
1) Zmiany w zakresie wysokości kosztów podatkowych od przychodów otrzymywanych przez osoby pełniące obowiązki społeczne lub obywatelskie.
2) Zmiana regulacji normujących prawo do wspólnego opodatkowania dochodów małżonków i osób samotnie wychowujących dzieci.
3) Nowelizacja katalogu zwolnień przedmiotowych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych:
- a) wprowadzenie w ustawie o PIT, o CIT i w ustawie o ryczałcie zwolnienia od podatku dla dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych sił zbrojnych USA,
- b) doprecyzowanie i wskazanie wprost w przepisie dot. zwolnienia z PIT, że ma ono zastosowanie do odszkodowań (zadośćuczynień) przyznanych na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa (ustaw i rozporządzeń), których ostateczna wysokość wynika jednakże z decyzji administracyjnych wydanych na podstawie tych przepisów;
- c) doprecyzowanie, że zwolnione z PIT z są dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu,
- d) dodanie zwolnienia dotyczącego stypendiów doktorskich i innych środków finansowych otrzymanych w ramach konkursów na stypendia doktorskie organizowanych przez Narodowe Centrum Nauki oraz stypendiów naukowych otrzymanych na podstawie regulaminów przyjętych przez Radę Narodowego Centrum Nauki,
- e) dodanie nowego zwolnienia dotyczącego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia zabytków ruchomych na rzecz muzeum będącego instytucją kultury lub bibliotece,
- f) zmiany w regulacjach normujących tzw. ulgę rehabilitacyjną.
- g) dodanie zwolnienia dotyczącego odsetek otrzymanych w związku z nieterminową wypłatą należności zwolnionych od podatku na podstawie ustawy o PIT,
- h) dodanie zwolnień, których celem jest przeniesienie do ustawy o PIT postanowień rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od świadczeń otrzymanych przez podatników stanowiących instrumenty wsparcia rynku pracy,
- i) zmiany w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów (przychodów) z tytułu nagród przyznanych osobom, które przyczyniły się do szybkiej likwidacji choroby zakaźnej zwierząt,
- j) wskazanie, że poniesione na własne cele mieszkaniowe stanowią również wydatki na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetki od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na zbywaną nieruchomość lub określone prawo majątkowe, niezależnie od tego, czy w kosztach uzyskania przychodów uwzględnione zostały już wydatki sfinansowane tym kredytem (pożyczką), dotyczące zakupu (kosztu nabycia) i nakładów na przedmiotową nieruchomość lub prawo majątkowe,
- k) wprowadzenie odliczenia od dochodu wydatków z tytułu składek zapłaconych na rzecz związków zawodowych;
4) Wprowadzenie tzw. ulgi na powrót, czyli ulgi w podatku dochodowym dla podatników osiedlających się w Polsce.
Wolne od podatku dochodowego będą: przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, przychody z umów zlecenia zwartych z firmą oraz przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, uzyskane przez podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w wyniku czego podlegać będzie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, ze zwolnienia będą mogli skorzystać podatnicy, którzy opodatkowują dochód z tego źródła: według skali podatkowej, lub 19% podatkiem, lub 5% przeznaczonym dla dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, albo opodatkują przychód z tej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Prawo do stosowania zwolnienia będzie przysługiwać podatnikowi przez 4 kolejno po sobie następujące lata podatkowe, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium RP. Zwolnienie będzie ograniczone limitem rocznym, który dla sumy ww. przychodów wynosił będzie 85 528 zł.
5) Ulga z tytułu wydatków ponoszonych na ochronę i konserwację zabytków.
Obszerna, licząca 262 stron nowelizacja Polskiego Ładu wprowadzająca zmiany w 24 ustawach, trafnie nazywana jest przez jej autorów Podatkowym Restartem Gospodarki. Ważne tylko, by w porę się do niego przygotować, by ów restart nie okazał się dla firmy falstartem. Polski Ład to nie tylko bowiem nowe obciążenia podatkowe, sprawozdawcze, czy kary. To również konieczność dostosowania w porę działalności przedsiębiorstwa do oferowanych ulg i zwolnień podatkowych, co pozwoli zoptymalizować działalność firmy tam, gdzie ponoszenie tych nowych ciężarów nie jest konieczne, a dzięki temu nie zostać w tyle za rynkową konkurencją.
Twórcy Polskiego Ładu otwarcie przyznają, że na pakiet zmian, prócz regulacji o charakterze preferencyjnym dla podatników, składa się również szereg działań uszczelniających system podatkowy. Patrząc na pro socjalne skłonności rządzących, jak i własne deklaracje, że nowelizacja ma wesprzeć zwłaszcza najmniej zarabiających, a sięgnąć ma do kieszeni bardziej przedsiębiorczych, lepiej zarabiających osób i firm (wyrażone w uzasadnieniu nowelizacji), zwłaszcza ci drudzy mogą poczuć obawy o swoją sytuację w obliczu nadchodzącego nowego ładu. Choć i to, że nowe obowiązki podatkowe Polski Ład nie sięgną także do kieszeni tych „słabszych” nie jest wcale takie pewne. Jak napisał w swoim oświadczeniu 3 listopada 2021 r. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców: „Budżet jest drenowany z uwagi na powszechność unikania opodatkowania podatkiem CIT. Powstający w ten sposób deficyt jeszcze bardziej uderzy w małe polskie firmy (…) to właśnie na nie przerzucany jest cały ciężar podatkowy. Polski Ład jedynie utrwali podatkowe dysproporcje. Przedsiębiorcy z sektora MŚP muszą się przygotować na podwyżki podatków, natomiast zagraniczni inwestorzy (…) mogą liczyć na kolejne ulgi i uproszczenia podatkowe”.
By móc jak najbardziej jak to tylko możliwe uchronić siebie i swoją firmę przed negatywnymi konsekwencjami niedostosowania się do nowych obowiązków podatkowych Polskiego Ładu, analiza wprowadzanych nim zmian powinna odbyć się poprzez indywidualną ocenę sytuacji gospodarczo-prawnej danego przedsiębiorstwa. Nie wszystkie bowiem zmiany wprowadzane nowym Polskim Ładem dotyczyć będą każdej firmy, i nie każdy przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z poszczególnych ulg oferowanych w ramach Podatkowego Restartu Gospodarki.
Firmy muszą się odnaleźć nie tylko w nowych obciążeniach, ale i możliwościach ich optymalizacji
Tak liczne zmiany w rozliczaniu, księgowaniu, opodatkowaniu prowadzonej działalności, nowe obowiązki dla przedsiębiorców wprowadzane Polskim Ładem sprawiają, że dziś jak nigdy stoją oni przed bardzo poważnym wyzwaniem dostosowania się do nowej rzeczywistości. Zwłaszcza zmiany w zakresie grup VAT są bardzo obszerne i wiążą się z realizacją licznych obowiązków podatkowych Polskiego Ładu. Poza tym pracodawcy muszą wdrożyć w swoich firmach prawidłowo nowe zasady rozliczenia pracowników.
W tym trudnym okresie naprawdę warto skorzystać z pomocy firm świadczących usługi księgowe oraz doradztwo podatkowe. Zarówno by nie narazić firmy na negatywne konsekwencje niedostosowania się do zmian, jak i nie pozbawić jej oferowanych przez nie korzyści.