Jak prawidłowo zweryfikować poprawność rozliczeń podatkowych?
Podatników obowiązują określone terminy rozliczeń z fiskusem. Jednak przed złożeniem deklaracji podatkowej, czy innej wymaganej przez organ skarbowy dokumentacji, warto dokonać wewnętrznego audytu w firmie celem weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych, w tym historyczne rozliczenia podatkowe, czyli weryfikację rozliczeń wstecz, i to nawet o ponad 5 lat, po to, by nie narazić się na szczegółową kontrolę i ewentualne konsekwencje wykrytych nieprawidłowości. Co sprawdza urząd skarbowy podczas kontroli?
Obowiązek podatkowy
Zgodnie z art. 21 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, i/lub w którym doręczona zostanie decyzja organu podatkowego, ustalająca jego wysokość. Podatnicy, których obejmie ten obowiązek muszą z jego realizacji rozliczyć się z fiskusem. Jeśli w opinii organu kontrolującego w rozliczeniach tych wystąpią nieprawidłowości, wezwie do korekty, albo sam wyda decyzję, w której określi wysokość zobowiązania. Ale nie tylko. Konsekwencje błędów w deklaracjach, sprawozdaniach finansowych, lokalnych dokumentacjach cen transferowych, czy innych dokumentach złożonych do organów mogą być bardzo poważne dla podatników, członków zarządów spółek, kierowników jednostek, właścicieli firm i samych przedsiębiorstw.
Weryfikacja poprawności rozliczeń podatkowych formalna i merytoryczna
Nim przejdziemy jednak do odpowiedzi na pytanie, co sprawdza urząd skarbowy podczas kontroli? – najpierw przypomnijmy, że organy podatkowe mają dwa główne narzędzia weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych przedsiębiorstw: czynności sprawdzające i kontrolę podatkową.
-
Czynności sprawdzające
Pierwsze to tzw. kontrola wstępna, uregulowana w art. 272 – 280 Ordynacji podatkowej. Nazywana jest też kontrolą formalną, bowiem w jej ramach organy podatkowe I instancji (poza wyjątkami gdy czynności sprawdzających w zakresie unijnej wymiany informacji o podatku VAT dokonuje Szef Krajowej Administracji Skarbowej lub inny upoważniony przez ministra finansów organ):
– sprawdzają terminowość składania przez podatnika deklaracji i wpłacania podatków,
– stwierdzają formalną poprawność ww. dokumentów;
– ustalają stan faktyczny w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedłożonymi dokumentami;
– weryfikują poniesione wydatki i uzyskane przychody;
– weryfikują prawidłowość informacji i dokumentacji składanych przez podatników na etapie rejestracji podatkowej, w tym rejestracji do podatku akcyzowego;
– sprawdzają spełnienie warunków uprawniających do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz rzetelność i terminowość składania oświadczenia podatnikowi przez jej udziałowca albo akcjonariusza o posiadanych udziałach, tytułach uczestnictwa i podobnych prawach w innych podmiotach.
Urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę w Twojej firmie w każdej chwili. Nie ma co do tego żadnych ograniczeń. Urząd nie musi powiadamiać podatnika o wszczęciu czynności sprawdzających, ani w żaden szczególny sposób upoważniać do nich urzędnika sprawdzającego. W przypadku stwierdzenia w deklaracji oczywistych omyłek, błędów rachunkowych lub co do wymogów jej wypełnienia, organ sam skoryguje deklarację, jeśli kwota korekty nie przekracza 5 000 zł. A gdy przekracza, wezwie przedsiębiorcę do skorygowania deklaracji i złożenia niezbędnych wyjaśnień co do przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości. Jedną z dotkliwych dla podatnika konsekwencji jest możliwość wstrzymania przez organ zwrotu podatku do czasu zakończenia czynności sprawdzających, które może przedłużać.
-
Kontrola podatkowa
Drugim narzędziem do weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych przedsiębiorców jest kontrola podatkowa. Jest bardziej sformalizowana i szczegółowa, bowiem bada prawidłowość rozliczeń firm od strony merytorycznej, a więc czy przedsiębiorca wywiązuje się z obowiązków nałożonych na niego przepisami prawa podatkowego. Uregulowana została w art. 281 – 292 Ordynacji podatkowej.
Do przeprowadzenia kontroli podatkowej wymagane jest wydanie przez właściwy organ imiennego upoważnienia kontrolującemu. O jej wszczęciu podatnik powinien zostać poinformowany oficjalnym zawiadomieniem. Wówczas kontrolę organy mogą wszcząć nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia jego doręczenia. Choć i od tej reguły są wyjątki – wówczas skarbówka wszczyna kontrolę bez zawiadamiania podatnika. Przykład: na mocy art. 284a § 1 O.p., kontrola podatkowa może zostać wszczęta w każdej chwili po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.
-
Czynności sprawdzające jak kontrola podatkowa
Organy przeprowadzające kontrolę podatkową muszą ją zakończyć protokołem. Kontrolowany przedsiębiorca będzie miał prawo wnieść do niego zastrzeżenia lub złożyć wyjaśnienia. Ten obowiązek nie spoczywa na organach gdy dokonują sprawdzenia firmy w ramach czynności sprawdzających. Oznacza to dla nich spore ułatwienia, jednocześnie skutkując dla przedsiębiorcy niewiedzą o poczynionych przez urzędników w ramach tych czynności ustaleniach. A mogą być one podstawą do wszczęcia kontroli podatkowej. Dlatego pierwszym sygnałem dla podatników, ostrzegającym przed zbliżającą się kontrolą powinno być wyjście przez prowadzących czynności sprawdzające poza kontrolę formalną złożonych deklaracji.
Czynności sprawdzające nie muszą dotyczyć bezpośrednio sprawy przedsiębiorcy, a zostanie on niejako w nią wciągnięty. Zgodnie bowiem z art. 274c O.p., w związku z postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową organ może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym postępowaniem lub kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności.
Bardzo ważną dla przedsiębiorców różnicą jest nieograniczona możliwość podejmowania weryfikacji rozliczeń wstecz firmy przez organy w ramach czynności sprawdzających, podczas gdy czas trwania wszystkich kontroli podatkowych organu u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać 12 dni roboczych w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców, 18 dni roboczych w odniesieniu do małych, 24 do średnich i 48 do pozostałych przedsiębiorców.
Ale w ramach szeroko pojętej kontroli skarbowej, czyli ogólnie weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych przedsiębiorców ze Skarbem Państwa, organom skarbowym przysługują nie tylko instytucje czynności sprawdzających i kontroli podatkowej, ale również: postępowanie mandatowe albo czynności wyjaśniające, postępowanie przygotowawcze, kontrola celno-skarbowa i postępowanie w sprawach celnych, a w ich ramach: nabycie sprawdzające, tymczasowe zajęcie ruchomości, audyt, czynności audytowe, urzędowe sprawdzenie oraz szczególne uprawnienia organów Krajowej Administracji Skarbowej oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.
Co sprawdza urząd skarbowy podczas kontroli?
Przytoczone wyżej przesłanki wszczynania czynności sprawdzających i kontroli podatkowych wskazują na co urząd skarbowy zwraca uwagę, a więc na czym firma powinna się skupić sprawdzając swoje historyczne rozliczenia podatkowe, dokonując weryfikacji rozliczeń wstecz, by uchronić się przed sankcjami podatkowymi, karnoskarbowymi, czy przygotować na ewentualną dużą kontrolę skarbową. Dlaczego mowa o historycznych rozliczeniach podatkowych i weryfikacji wstecz? Jak bowiem stanowi art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jeśli więc firma złożyła deklarację podatkową do końca kwietnia 2022 r. i w tym terminie upływał też termin rozliczenia podatku za 2021 rok, to przedsiębiorca powinien przechowywać związaną z tym rozliczeniem dokumentację aż do ostatniego dnia 2027 roku. Weryfikacja poprawności rozliczeń podatkowych może być przeprowadzona przez organy do czasu upływu terminu przedawnienia. Na co skarbówka zwraca uwagę kontrolując podatnika?
-
Większe wydatki niż przychody
Zgodnie z art. 272 pkt 4 O.p., organy podejmują czynności sprawdzające celem weryfikacji poniesionych przez podatnika wydatków i uzyskanych przychodów (dochodów) opodatkowanych lub przychodów (dochodów) nieopodatkowanych – w zakresie niezbędnym do ujawnienia podstawy opodatkowania z tytułu przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Przykład: jeśli przedsiębiorca w rozliczeniu rocznym wykazał 2 mln zł przychodu, a zakupił maszyny i auta za 3 mln – to może być niemal pewny, że urząd skarbowy zechce sprawdzić, skąd wziął ów brakujący milion. Dokona więc w tym celu sprawdzenia jego historycznych rozliczeń podatkowych, za kilka lat wstecz. Bo to, że w danym roku przedsiębiorca wydał więcej niż zarobił nie oznacza, że w poprzednich latach nie mogło być odwrotnie.
Należy pamiętać, że część przedsiębiorców, prócz prowadzenia działalności gospodarczej, może mieć jednocześnie inne źródła przychodów, np. z umowy o pracę, albo z otrzymanych darowizn, spadków. O nich też wie skarbówka i zapewne porówna je z zadeklarowanymi wydatkami. Weryfikacja poprawności rozliczeń podatkowych obejmie więc księgi rachunkowe firmy oraz dokumentację pracodawców związaną z zatrudnieniem, umowami współpracy zawartymi z podatnikiem.
Więc jeśli po zsumowaniu wszystkich źródeł łączne przychody podatnika uwiarygodnią, że stać go było na zakup mieszkania o wartości 700 tys. zł, mimo że działalność firmy dała mu w roku podatkowym tylko 500 tys. zł, to nie będzie się musiał obawiać kontroli. W przeciwnym razie może być pewien, że skarbówka przyjrzy się składanym przez niego zeznaniom podatkowym, i z dużym prawdopodobieństwem przeprowadzi szczegółową kontrolę rozliczeń jego firmy.
-
Firma za mała na taką transakcję
Do skontrolowania ksiąg podatkowych firmy, dokumentów dostaw, np. listów przewozowych CMR, skłoni urzędników dokonanie w ich oczach „zbyt dużej” transakcji jak na małą firmę, np. przedłożenie w urzędzie milionowych faktur zakupu i odsprzedaży licznego towaru przy braku lub znikomej liczbie pracowników, braku parku maszyn, magazynów, i rozliczeniach gotówkowych.
Tu warto przeprowadzić weryfikację rozliczeń wstecz do okresu obejmującego taką transakcję: czy firma jest w posiadaniu potwierdzeń przelewów, zawartych umów współpracy, potwierdzeń przeprowadzonego sprawdzenia kontrahenta przed nawiązaniem współpracy – tak by podczas kontroli skarbowej nie zostać oskarżonym o niedochowanie należytej staranności przy jego doborze.
-
Test nowego gracza
Urząd skarbowy chętnie podejmuje się skontrolowania nowych firm, które od niedawna pojawiły się na rynku. Ma to z punktu widzenia skarbówki podłoże prewencyjne, a celem weryfikacji jest sprawdzeniem czy nowy, często młody przedsiębiorca, radzi sobie z rozliczeniami formy działalności, którą wybrał. Na świeczniku urzędników będą też osoby, które powracają do prowadzenia działalności gospodarczej po upływie okresu orzeczonego zakazu jej prowadzenia. Weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych mogą też się spodziewać przedsiębiorcy zagraniczni uruchamiający w Polsce swoją działalność poprzez spółki holdingowe, czy zagraniczne zakłady. Zwłaszcza gdy któryś z powiązanych podmiotów ma siedzibę lub beneficjenta w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
-
Firma działa, a zysków brak
Powodzenie biznesu lub jego nierentowność to element wpisany w ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej. Bariery wejścia na rynek też odgrywają swoje znaczenie. Jeśli jednak firma po określonym czasie, odpowiednim w danych okolicznościach, nie będzie przynosić dochodów, a jedynie generować straty, to może być pewna, że urzędnicy wezmą ją pod lupę. Mowa o „odpowiednim czasie w danych okolicznościach”, bowiem inaczej skarbówka oceniać będzie dużego przedsiębiorcę uruchamiającego nową linię produkcyjną nowego produktu spożywczego w Polsce, która przez pierwsze 2 lata nie będzie przynosić mu zysków, a inaczej jednoosobowego sprzedawcę lodów na plaży nad Bałtykiem, który pomimo trwających od 4 miesięcy upałów, w żadnym z nich nie zarobił na czysto ani złotówki. W przypadku więc podejrzanie długiego w danych okolicznościach nieprzynoszenia przez działalność zysków, a jedynie generowania straty, zapewne skłoni to kontrolerów do weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych i sprawdzenia prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych firmy.
-
Zwrot VAT lub podatku dochodowego
Występując o zwrot VAT, PIT lub CIT można być niemal pewnym, że zostanie się poddanym weryfikacji. W większym lub mniejszym stopniu, w zależności od wielkości wnioskowanego zwrotu, podmiotu wnioskującego. Firma dokonując wewnętrznej weryfikacji rozliczeń wstecz powinna przede wszystkim sprawdzić, czy wartość VAT na fakturach potwierdzających dokonane przez firmę zakupy jest wyższa niż VAT-u wykazanego na jej fakturach sprzedaży. Kontrolerzy zwrócą uwagę na przebieg historycznych rozliczeń podatkowych Twojej firmy, czy to nie pierwszy raz, gdy ma więcej kosztów niż przychodów. Z drugiej strony, jeśli firma przez 7 lat działalności nie wydawała na działalność operacyjną więcej niż 100 tys. zł, a nagle wykazuje w jednym okresie rozliczeniowym zakupy na 2 mln zł, to również może ściągnąć na siebie uwagę fiskusa. Warto zweryfikować rozliczenia wstecz firmy, zwłaszcza okresów dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw lub nabyć towarów, przy których przedsiębiorcy korzystają z 0% stawki VAT.
W podatku dochodowym weryfikacja polega na porównaniu przychodów i kosztów ich uzyskania, poprawności dokonywania odpisów amortyzacyjnych, sprawdzeniu ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, użytkowania kasy rejestrującej lub sporządzania spisu z natury.
- Firma korzysta z amortyzacji, ulg, zwolnień i innych preferencji
Przedsiębiorcy korzystający z ulg i zwolnień podatkowych mogą być poddawania kontrolom sprawdzającym, czy wciąż spełniają warunki do objęcia tymi preferencjami. Firmy powinny więc przeprowadzać audyt wewnętrzny historycznych rozliczeń podatkowych, czy nie przekraczają aby w danym okresie, roku podatkowym, limitów warunkujących dalsze z nich korzystanie. Podobnie z prowadzaniem w firmie amortyzacji. Jak wspomnieliśmy wyżej, fiskus może chcieć się przyjrzeć prawidłowości dokonywania odpisów amortyzacyjnych według właściwych wartości i stawek.
Weryfikację poprawności rozliczeń podatkowych powinni przeprowadzać okresowo zwłaszcza przedsiębiorcy prowadzący działalność w strefie ekonomicznej, jak i ci, którzy uzyskali dofinansowanie na jej prowadzenie. Tu wewnętrznej weryfikacji powinno się przede wszystkim poddać zgodność tzw. wydatków kwalifikowanych, czyli prawidłowość wydawania środków w zgodzie z regulaminem przyznawania dotacji. Warto pamiętać, że na przedsiębiorcach, czynnych podatnikach VAT spoczywa obowiązek składania nawet zerowych deklaracji VAT – realizacji tego obowiązku również może przyjrzeć się skarbówka.
-
Sprawdzenie zachowania warunków zawieszenia działalności gospodarczej
Jednym z powodów pozwalających organom na wszczynanie kontroli podatkowej, bez konieczności doręczania kontrolowanemu przedsiębiorcy zawiadomienia o tym, jest sprawdzenie zachowania warunków zawieszenia działalności gospodarczej. Urzędnicy przyjrzą się wówczas, czy pomimo zawieszenia działalności, i korzystania w tym okresie ze zwolnienia z obowiązków podatkowych, jak i z innych należności publicznoprawnych, np. z ZUS, przedsiębiorca nie prowadzi jednak w rzeczywistości nadal swojego biznesu
-
Branże wrażliwe
Uwagę skarbówki przykuwają również przedsiębiorcy, których działalność opodatkowana związana jest z wydobyciem kopalin, hazardem i obrotem wyrobami akcyzowymi, a więc z dobrami, co do których monopol należy do państwa. Na wzmożoną uwagę urzędników podatkowych skazani są również przedsiębiorcy z tzw. branży wrażliwej, czyli takiej, w której istnieje zwiększone ryzyko oszustw podatkowych, głównie w podatku VAT. Chodzi tu np. o branże: handlu sprzętem elektronicznym, budowlaną, paliwową, stalową, czy złomiarską.
Przy prowadzeniu działalności w ww. branżach można być niemal pewnym szczególnego nadzoru organów skarbowych co do prawidłowości rozliczeń firmy w podatkach VAT, PIT, CIT akcyzie, PCC , a nawet podatku od nieruchomości. Na przykład: w ramach prowadzonej przez odpowiednie organy skarbowe kkontroli wyrobów akcyzowych przeznaczonych na cele specjalne na podstawie ustawy o KAS, kontrolujący ma prawo domagać się wglądu do dokumentów firmy i zbierania dowodów w zakresie prawidłowości wykorzystania tych wyrobów. Nie jedna firma w Polsce upadła z powodu błędów w rozliczaniu dokonanych w tych branżach nabyć i dostaw.
-
Transakcje z podmiotami powiązanymi
Przy transakcjach kontrolowanych, w zakresie weryfikacji poprawności rozliczeń podatkowych w podatkach dochodowych, urząd przede wszystkim zbada wydatki, prawidłowość ich zaliczania do kosztów uzyskania przychodu i obniżania ciężaru podatkowego firmy. Szczególną uwagę urzędnicy przywiązują do prawidłowości transakcji z podmiotami powiązaniami, zwłaszcza gdy mają siedzibę w którymś z tzw. krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. Tu skarbówka szczególnie przyjrzy się realizacji wszystkich obowiązków sprawozdawczych, dokumentacyjnych cen transferowych i prawidłowości sporządzania tych informacji. Na celowniku skarbówki są rozliczenia podatkowych kapitałowych, jak i grup VAT.
W przypadku kontroli podatkowej w zakresie funkcjonowania podatkowej grupy kapitałowej, kontrolowanym jest każda spółka wchodząca w skład tej grupy w okresie objętym kontrolą podatkową. W przypadku gdy podatkowa grupa kapitałowa utraciła status podatnika, prowadzi się jedną kontrolę podatkową wobec spółek wchodzących w skład tej grupy. Rozwiązanie którejkolwiek ze spółek nie stanowi przeszkody do prowadzenia kontroli podatkowej wobec pozostałych spółek tworzących grupę. Te same zasady stosuje się odpowiednio do prowadzenia kontroli podatkowej wobec grupy VAT.
-
Nierzetelny kontrahent
Skarbówka może też objąć kontrolą naszego kontrahenta. Wówczas przysługuje jej uprawnienie do dokonywania tzw. kontroli krzyżowych, czyli objąć weryfikacją poprawności rozliczeń podatkowych naszą firmę. Urzędnicy przyjrzą się dokładnemu przebiegowi zawieranych z tym kontrahentem transakcji, zbadają cały łańcuch dostaw. Mogą zażądać od nas przedstawienia dokumentów objętych czynnościami u podatnika w celu ich weryfikacji oraz wyciągu z ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w strukturze JPK. Kontrola kontrahenta powinna ograniczyć się do konkretnej transakcji i okresu objętego kontrolą. Zwracając się do nas o przedłożenie dokumentów żądanie to nie powinno wykraczać ponad granice wyznaczone tą transakcją i tym okresem. Organ nie może przeprowadzać w naszej firmie kontroli krzyżowej, jeśli wobec kontrahenta zostały wszczęte jedynie czynności sprawdzające.
Na co należy zwrócić uwagę weryfikując historyczne rozliczenia podatkowe w firmie? Organ kontrolujący może zażądać pokazania zawartych z dostawcami i odbiorcami umów i korespondencji, złożenia zeznań, dokonać przesłuchania w charakterze świadka. Warto przy podejmowaniu współpracy z nowymi kontrahentami zgromadzić dokumentację potwierdzająca dochowanie przez nas należytej staranności nie tylko przy dokonywaniu transakcji, ale i doborze samego kontrahenta.
Konsekwencje wykrycia nieprawidłowości
Negatywne skutki wykrycia przez organy skarbowe nieprawidłowości podczas kontroli w firmie mogą być bardziej lub mniej dla niej dotkliwe. Poczynając od odsetek, wymaganych przez urząd w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego obliczenia, pobrania i wpłacenia należnego podatku, poprzez określenie dodatkowego zobowiązania podatkowego, odmowę zwrotu VAT, PIT lub CIT, czy szacowanie podstawy opodatkowania. W oparciu o ustalenia kontroli organy mogą również wyprowadzić podejrzenie udziału w oszustwie podatkowym, czego efektem może być wszczęcie postępowania karno-skarbowego w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, a te może skutkować obarczeniem odpowiedzialnością członków zarządu i innych kierowników jednostek, a w skrajnych przypadkach nawet likwidacją przedsiębiorstwa.
Wskazana okresowa wewnętrzna weryfikacja poprawności rozliczeń podatkowych
Powyższe zagrożenia sugerują, że warto przeprowadzać w firmie cykliczne weryfikacje rozliczeń wstecz za okresy historyczne. Zwłaszcza w dużych przedsiębiorstwach, które ze względu na zawiłość procesu rozliczeniowego, korzystanie z licznych ulg i preferencji, posiadanie wielu kontrahentów, mogą napotkać problemy z wykazaniem pełnej rzetelności ksiąg rachunkowych i dokumentacji podatkowej podczas kontroli skarbowej. Rachunki bankowe firm są na bieżąco weryfikowane przez System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej. Skarbówka przygląda się też sprawozdaniom finansowym i dokumentom składanym do KRS i Krajowej Administracji Skarbowej.
Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu w realizacji usług księgowych i podatkowych dla setek firm wiemy, w jakie obszary skierować audyt rozliczeń podatkowych, gdzie klienci w swoich rozliczeniach najczęściej popełniają błędy. Ich identyfikacja pozwoli firmie uniknąć szczegółowych, przedłużających się w nieskończoność kontroli skarbowych, a członkom zarządów, właścicielom przedsiębiorstw i innym kierownikom jednostek, odpowiedzialności za niedopełnienie w terminie ciążących na nich obowiązków.
—
Źródła:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 Nr 137 poz. 926, z późn. zm)
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2018 poz. 646, z późn. zm)
- Ustawa dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. 2016 poz. 1947, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. 1994 Nr 121 poz. 591, z późn zm.)