Subwencje w ramach programu Tarcza Finansowa PFR
Subwencje w ramach programu Tarcza Finansowa PFR
- Cel programu
Program jest programem rządowym wprowadzanym w celu wsparcia przedsiębiorstw, które ucierpiały na skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19. Środki wypłacane w ramach programu mają slużyć zapewnieniu płynności i stabilności finansowej w okresie poważnych zakłóceń w gospodarce w związku ze skutkami pandemii COVID-19.
- Kto się może ubiegać
O wsparcie w ramach Programu może ubiegać się każdy podmiot, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19.
- Kwota finansowania
Kwota subwencji jest ustalana indywidualnie dla każdego aplikującego podmiotu.
- Przeznaczenie środków
Środki z subwencji mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Otrzymana subwencja może też zostać wykorzystana na przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości subwencji.
Środki z subwencji nie mogą być wykorzystane na następujące cele:
- rozliczenia z podmiotami powiązanymi
- płatności do właściciela oraz do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa
- nabycia (przejęcia) w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy
- Warunki spłaty
Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi, jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, rozpoczynając od 13 miesiąca kalendarzowego przypadającego po dacie wypłaty subwencji.
Z tytułu udzielenia subwencji finansowej nie są pobierane odsetki (z wyłączeniem odsetek za opóźnienie w spłatach).
- Możliwość umorzenia
Program zakłada, że 25% subwencji podlega bezwarunkowej spłacie, zaś pozostałe 75% jest podzielone na trzy równe części po 25% które mogą być umorzone wg następujących zasad:
- 1-sza część – 25% podlega umorzeniu bezwarunkowo
- 2-ga część – do 25% podlega umorzeniu w przypadku utrzymania przez średniej liczby pracowników w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych (w stosunku do średniego stanu zatrudnienia w 2019 r)
- 3-cia część – do 25% podlega umorzeniu do wysokości wykazanej w okresie 12 miesięcy straty na sprzedaży
Subsidies under the anti-COVID crisis Financial Shield program
- Purpose of the program
The program is a government program launched to support enterprises that have suffered economic turbulences as a result of the SARS-CoV-2 virus pandemic that causes the COVID-19 disease. Funds disbursed under the program are intended to support liquidity and financial stability during the period of severe economic disturbance due to the effects of the COVID-19 pandemic.
- Who can apply
Any entity that records a decrease in its turnover (sales revenue) by at least 25% in a chosen month after February 1, 2020 (compared to previous month or corresponding month of last year) in connection with the disruption of the economy due to COVID-19 can apply for support under the program.
- Financing amount
The subsidy is calculated individually for each applying company.
- Purpose of financing
Funds from the subsidy can be used to cover the costs of current business operations. The subsidy can also be used for early repayment of loans but up to a maximum of 25% of the subsidy value.
Funds from the subsidy may not be used for the following purposes:
- settlements with related parties
- payments to the owner and to persons or entities related to the owner of the enterprise
- acquisition (takeover) directly or indirectly of another enterprise
- Repayment terms
The refundable part of the subsidy is subject to repayment in 24 equal monthly installments. The repayment starts after 12 months, namely from the 13th calendar month following the date the subsidy was granted.
No interest is charged on the financing (only penalty interest in case of delayed repayment).
- Redemption (debt release) possibility
The program assumes that 25% of the subsidy is subject to full repayment, while the remaining 75% is divided into three equal parts of 25% each, which can be subject to redemption according to the following principles:
- 1st part – 25% is subject to unconditional redemption
- 2nd part – up to 25% is subject to redemption if the average number of employees is retained during 12 calendar months (compared to the average employment in 2019) from the date the subsidy was granted
- 3rd part – up to 25% is subject to redemption up to the amount of the loss on business operations suffered during the period of 12 months from the date the subsidy was granted